Úlohy a kompetencie koordinátora prevencie
Prevencia drogových závislostí by mala byť súčasťou systému účinných preventívnych aktivít zameraných na aktívnu ochranu detí v zmysle dodržiavania medzinárodných dohovorov, najmä:
Deklarácie práv dieťaťa,
Dohovoru o právach dieťaťa,
Národného programu duševného zdraviaKoordinátor prevencie by mal plniť úlohy:
školského poradenstva v otázkach prevencie drogových a iných závislostí,
v spolupráci s vedením školy iniciuje preventívne aktivity a koordináciu prevencie ako integrálnej súčasti výchovnovzdelávacieho procesu a v rámci aktivít školy poskytuje preventívnovýchovné konzultácie žiakom a ich zákonným zástupcom,
monitoruje, koordinuje a metodicky usmerňuje preventívnu protidrogovú výchovu a informačnú činnosť pedagogických pracovníkov školy pri dlhodobom systematickom sledovaní a hodnotení vývinu žiakov ohrozených drogovou závislosťou a inou sociálnou patológiou (delikvencia, šikanovanie, kriminalita, fyzické a psychické týranie),
sprostredkúva prepojenie školy s preventívnymi, poradenskými a inými odbornými zariadeniami a mimovládnymi organizáciami zaoberajúcimi sa prevenciou,
venuje osobitnú pozornosť žiakom z prostredia ohrozeného sociálnou patológiou, u ktorých možno oprávnene predpokladať zvýšené riziko sociálno-patologického vývinu a vzniku drogovej závislosti,
informuje žiakov, ich rodičov, prípadne zákonných zástupcov o činnosti preventívnych poradenských a iných odborných zariadení, o možnosti a ich využitia ich odborných služieb zameraných na prevenciu a odstraňovanie drogových a iných závislostí,
v rámci svojej preventívnej činnosti úzko spolupracuje s výchovným poradcom v škole, školským psychológom a špeciálnym pedagógom a s príslušným centrom výchovnej a psychologickej prevencie a pedagogicko¬-psychologickou poradňou, ktoré poskytujú metodickú pomoc,
permanentne sa vzdeláva a zdokonaľuje svoju odbornosť a spôsobilosti koordinovať a plniť úlohy primárnej prevencie v škole.